WESPRZYJ NAS - Przekaz darowizne


Powrot

Dodal: Piotr
Data: 2014-03-26 23:29:10
Wyswietlane: 6470 razy

 

A wiec tak.. Na poczatku byl chaos............ wroc, to nie ta bajka. Byl rok, chyba 2005. Pewien czlowiek dostal gre MSTS (Microsoft Train Simulator), postaral sie o program Trainsim Modeler i zaczal tworzyc pierwsze modele do MSTSa. Byly toporne, wygladem zblizone do oryginalu. Nigdy nie zostaly opublikowane.

   
Rok 2006. Piekne lato, wakacje, mlodziez bawi sie w najlepsze, jedni na dworze, inni przy komputerach pogrywaja sobie w przerozne gry, czesc z tych pogrywajacych na swoich pecetach uruchamia Trainz Railroad Simulator i swietnie sie bawi budujac i jezdzac na mapkach kolejowych, ktore dzieki coraz to bardziej licznym dodatkom z sieci coraz lepiej przypominaja nasze ojczyste realia. Trwaja wlasnie godziny popoludniowego szczytu. Na jednym z poznanskich osiedli roznosi sie najpierw charakterystyczny odglos silnika, ktory po chwili milknie, nastepnie rozlega sie rownie charakterystyczny trzask drzwi ciemnego Poloneza. Po chwili skrzypia drzwi klatki schodowej. Chwile potem ostatnie schody na klatce w drodze do swojego mieszkania pokonuje Pan Piotr. Pan Piotr, spokojny, opanowany, usmiechniety czlowiek w srednim wieku, z nieco przerzedzonymi wlosami na glowie i majestatycznym wasem. Szczesliwy maz i ojciec, strudzony codzienna praca elektryka otwiera drzwi do mieszkania, przerzuca przez wieszak swoja torbe, by juz za chwile zasiasc do stolu i wspolnie z rodzina skonsumowac swoja porcje prawdziwego polskiego schabowego. Po udanym posilku, czas na szybka fajke na balkonie, z ktorego rozposciera sie widok panoramy prazonego przez slonce Poznania... Kilka wdechow swiezego powietrza i wreszcie mozna przestac sie wszystkim martwic, spokojnie usiasc i wypoczac na sofie. W pokoju uslyszec mozna delikatny szum uruchomionego przed chwila laptopa, oraz wszystkim znane i lubiane "tssssssst" otwieranej wlasnie puszki z... napojem. System juz zaladowany, dlonie Pana Piotra wedruja na klawiature i... wydawac by sie moglo, ze taka tam, zadna niezwykla historia, opowiadana o czlowieku, jakich miliony. A jednak, nie jest taka zwykla, z uwagi na to, co na owym laptopie przy pomocy umyslu i rak bohatera opowiesci dzialo sie przez ostatnich kilka miesiecy, oraz co dzialo sie tego dnia dalej. Mijaja kolejne minuty, wszystko jest "po staremu", az do momentu, kiedy na Tym laptopie, przy pomocy dloni Tego czlowieka, po raz ktorys z kolei zostaje wcisniety przycisk "wyslij". A jednak, tym razem owe "wyslij" jest wyjatkowe. Od tej pory nic nie jest juz takie, jak bylo przedtem. Wsrod Trainzowcow wybucha wrzawa i poruszenie. W sieci pojawily sie screeny pierwszych polskich tramwajow w ich ulubionej grze. Screeny wyslane na forum przez nikomu wczesniej nieznanego czlowieka o skromnym nicku "Piotr". Dzieki temu nikomu wczesniej nieznanemu czlowiekowi, wsrod Trainzowcow pojawila sie nadzieja na zobaczenie w niedalekiej przyszlosci w ich ulubionym hicie, przez ktorego nie odchodza od komputerow, najpopularniejszych na naszych polskich torach, niektorych legendarnych juz wrecz tramwajow. Zainteresowanie pojazdami uroslo w ogromnym tempie, na kolejnych screenach tramwaje stawaly sie coraz bardziej kompletne, coraz bardziej dopracowane, pojawialy sie coraz liczniejsze pytania o mozliwosc wydania, glod na zaprezentowane pojazdy coraz bardziej narastal... I tak rosl az do pazdziernika 2006, kiedy zostala ukonczona faza testow i autor zadecydowal, ze jest gotowy podzielic sie ze swoimi modelami innymi. I tutaj chwila zastanowienia sie... Modele jakies juz mam, modeli bede chcial jeszcze troche zrobic, zrobi sie z tego nawet pokazna kolekcja... wiec moze by tak mialy one swoja wlasna strone... Strone trzeba nazwac... Tramwaje Poznanskie. Brzmi tak pospolicie... Poznanskie Tramwaje... Tramwaje... Tram... PoznanTram? PozTram? PTram... PTram... Hmmm... A niech sobie bedzie PTram. Teraz juz wystarczylo znalezc tylko kogos, kto potrafi sie poslugiwac notatnikiem i bedzie w stanie ta strone postawic. A ze dla Piotra znalezienie kogos takiego nie bylo akurat wyzwaniem specjalnie trudnym, w pazdzierniku 2006 powstala pierwsza oficjalna, skromna odslona strony PTram, na ktorej zadebiutowaly takie perelki jak Konstal 105Na, 102N/Na, N, Carl Weyer, Linke&Hoffmann, S1D + P1D, Siemens Combino, Tatra RT6N1, a takze wagon motorowy SN61, z czego wagony historyczne opublikowano jeszcze jako wersje beta. Dodatkowo pojawila sie tez jako ciekawostka konwersja tramwaju 105Na autorstwa Sliwka z gry VTram. W niedlugim czasie od startu strony pojawilo sie rowniez forum, jako forma pomocy technicznej dla dodatkow Piotra, ktore to jednak preznie sie rozrastalo stajac sie w niedlugim czasie jednym z popularniejszych w srodowisku Trainz. I tak zaczela sie przygoda PTramu. Niedlugo po starcie serwisu zaczely sie pojawiac pierwsze poprawki opublikowanych tramwajow, pierwsze repainty w barwy inne niz poznanskie. No i kolejne, nowe modele, miedzy innymi warszawski 13N, GT6/8, czy Beynesy. Wraz z nowymi modelami przybywalo kolejnych tworzonych przez fanatykow repaintow. Warto wspomniec, ze PTram, to nie byly tylko tramwaje. Powstaly tez miedzy innymi trojmiejskie EZT EW58 i EW60, a takze elementy zabudowy i infrastruktury - slupy trakcyjne, kamienice, tory... Strona z dnia na dzien stawala sie coraz popularniejsza, coraz wieksza liczba pobran zaczynala powodowac klopoty. Kolejne darmowe serwery hostingowe, ktorym PTram powierzal swoje pliki, padaly jak muchy. Tak wiec w lutym 2007 roku postanowiono probnie postawic PTram pierwszy raz na platnym hostingu, zaprojektowac calkowicie od nowa, lepsza, dajaca userom wiecej strone, poprawiajac szybkosc dzialania, zmniejszajac do minimum awaryjnosc serwisu i uwalniajac userow od natarczywych reklam. To byl moment, kiedy pierwszy raz moglismy PTram nazwac dumnie profesjonalnym serwisem Trainz. Userow na forum ciagle przybywalo, pojawialo sie coraz wiecej dodatkow, swoich sil zaczeli probowac takze inni modelarze jeszcze bardziej zwiekszajac asortyment PTramu. Geodeciarze coraz liczniej prezentowali swoje coraz to lepsze mapki. Trainz zaczal sie zmieniac, byc coraz lepszy, ladniejszy... Komputery staly sie szybsze, wiec mozna bylo od nich wiecej wymagac. Im dalej ten proces postepowal, tym starsze, wczesniej opublikowane modele zaczely coraz czesciej "dostawac po glowie", tracic na atrakcyjnosci. Od kazdego modelu wymagalo sie teraz wiecej - wiekszej ilosci detali, lepszych jakosciowo tekstur, wiecej animacji, oswietlenia, bajerow, skryptow. Tak wiec stare modele coraz bardziej prosily sie przynajmniej o lifting, jeszcze lepiej naprawe glowna, a najlepiej... wycofac wyeksploatowane z obiegu, skasowac i zastapic nowymi. PTram zawsze chce najlepiej, wiec... Modele zaczely powstawac zupelnie na nowo, by dostosowac je do obecnych standardow i wymagan graczy. Techniczne nowosci znow wywolaly poruszenie wsrod graczy i nadeszla fala nowych przerobek, ciekawych repaintow i motywowala dalsza czesc graczy do dzialan. I tak oto od tamtego czasu, przezylismy juz z Wami wspolnie 8 lat. Mielismy momenty wesole, mielismy nijakie, mielismy smutki, mielismy zlosci, jednak nadal najwiecej mamy momentow radosci. I mamy nadzieje, ze przez nastepne 8 lat przezyjemy rownie dobrze, dajac Wam mozliwosc rownie owocnego czerpania nowosci z downloadu. :) Troche przypomnienia jak zmienialismy sie przez ostatnie lata:

Tak sie zmienialismy.